zaterdag 12 juli 2014

INDONESIË 2014: SIANTAR, SAMOSIR EILAND EN JAKARTA. (DEEL 1)

EEN BATAK BRUILOFT EN WEERZIEN VAN

VRIENDEN. INDONESIË 2014.

Deze reis werd gemaakt om een belofte waar te maken die we een jaar geleden deden bij ons bezoek aan familie in Siantar om de bruiloft mee te maken van de zoon van de jongste zus van mijn vriend en reisgezel.
Dat het al een jaar later zou gebeuren kwam voor ons onverwachts en was het snel een reis naar Indonesië regelen om ons aan de belofte te houden.

Op vrijdag 20 juni zijn we met de Garuda vlucht GA0089 van Schiphol vertrokken naar Jakarta de hoofdstad van Indonesië, waar we om 07.15 uur lokale tijd op de 21ste juni landen op het vliegveld Soekarno Hatta na een rechtstreekse vlucht.

Na een kort oponthoud waarin we net de tijd hadden om een visum te verkrijgen voor Indonesië verder gereisd om 08.55 uur met de GA 0184 naar Medan de hoofdstad van Noord-Sumatra.
Na aankomst om 11.20 uur op Medan Kuala Namu vliegveld, wat 30 kilometer van Medan ligt, was het wachten op onze koffers en was het schrikken toen bleek dat mijn koffer niet was meegekomen met de vlucht uit Jakarta.

Bij de bagage-claim van Garuda was men zeer hulpvaardig en bleek al snel dat ik niet de enige passagier was die na overstappen van de internationale vlucht op de lokale vlucht zijn bagage miste. Na het invullen van een formulier met de nodige bagage gegevens werd er contact opgenomen met Jakarta. De oorzaak bleek de korte overstaptijd te zijn geweest waardoor men niet op tijd alle bagage had kunnen overladen.
ER zat dus niets anders op om een uur te wachten op de volgende vlucht uit Jakarta welke een uur later zou aankomen en maar hopen dat mijn koffer mee zou komen. Ik zag het al voor me om zonder verschoningen te komen zitten.
Al met al moesten we onze reis per auto naar Pematangsiantar, in de volksmond gewoon Siantar genoemd, ook uitstellen en stelden we telefonisch onze gastfamilie in kennis.
Bij de eerstvolgende vlucht uit Jakarta kwam mijn koffer mee en bedankten we de dames voor hun medewerking. Het was na het passeren van de bagagecontrole naar buiten even zoeken naar de balie van het charter taxibedrijf voor onze tocht naar Siantar.

De reis van het vliegveld van Medan naar Siantar is zo'n 150 kilometer en duurt als je geluk hebt twee en half uur.
De weg loopt via de nodige kleine plaatsen en de stad Tebingtinggi over een gewone eenbaansweg met veel vrachtverkeer van de palmolie plantages, personenwagens en honderden motorfietsen.
We hadden een nette schone auto met airco en een goede chauffeur voor deze reis en het koste omgerekend nog geen €20,00.
Onderweg eerst een hapje gegeten halverwege de route.

In Siantar, de woning ligt bijna aan de rand van de stad vlak bij de rijstvelden, werden we door onze gastfamilie hartelijk welkom geheten en namen we alvorens aan een lang gesprek te gaan deelnemen eerst een heerlijk koud stortbad om het reisvuil af te wassen en een beetje mens te worden. De bruiloft zou op 25 juni plaats vinden. Het zou het kerkelijke en traditionele gedeelte zijn daar het jonge stel reeds voor de wet getrouwd was.
Na het overhandigen van de nodige geschenken uit Nederland kwam het gesprek goed opgang en werd het snel avond en tijd om naar de stad te gaan om bij de pasar-makan te gaan eten.
Al met al werd het voor ons deze avond niet laat en lagen we afgebrand bijtijds op onze tempat tidur voor een nachtrust.